Najczęstsze powody uszkodzenia turbosprężarek

Silniki z turbodoładowaniem mogą być przyjemne w prowadzeniu, szczególnie jeśli turbosprężarka jest zamontowana w samochodzie, który nie był pierwotnie wyposażony w silnik z turbodoładowaniem.

Minusem jest to, że turbosprężarki wymagają skrupulatnej pielęgnacji i prawie stałej konserwacji, szczególnie w zastosowaniach z silnikami o wysokim doładowaniu. W przypadku wczesnego wykrycia, bardziej powszechne problemy związane z turbosprężarkami – przed katastrofalną awarią wirnika turbosprężarki – można naprawić, a turbosprężarkę można ogólnie uratować. Jednak napędzana zbyt długo bez konserwacji, obudowa turbosprężarki może się faktycznie rozpaść, wymagając wymiany całej turbosprężarki. Turbosprężarki są podatne na przegrzanie, i to nie tylko w warunkach wysokiej wydajności.

Ponieważ turbo wykorzystuje powietrze wywiewane do napędzania wirnika i upakowania powietrza na torze wlotowym, może potencjalnie pracować co najmniej tak samo ciężko jak sam silnik, a czasem bardziej z powodu ekstremalnego ciśnienia wywieranego na obudowę turbosprężarki.

Przepracowana turbosprężarka będzie miała tendencję do przegrzania własnych łożysk, co z kolei zwiększy tarcie o obudowę. Jest to szczególnie duży problem w silnikach bez chłodzenia międzystopniowego, w których płyn chłodzący i olej nie są regularnie wymieniane. Ponieważ turbosprężarka zależy od oleju silnikowego do jej schłodzenia, przegrzany olej silnikowy z powodu źle działającego płynu chłodzącego może szybko zniszczyć łożyska turbosprężarki, ostatecznie uszkadzając wirnik poprzez przyspawanie go do obudowy. W takim przypadku warto odwiedzić dobry warsztat oferujący serwis turbosprężarek. Łatwiejszym problemem do rozwiązania, ale takim, który może spowodować, że samochód utknie na drodze, jest problem utraty ciśnienia z powodu pęknięcia węża. W wielu przypadkach ten problem wynika z błędu instalatora. Podczas procesu instalacji dość łatwo można zapomnieć o prawidłowym dokręceniu złączek kompresyjnych, które przytrzymują przewód wylotowy turbosprężarki do korpusu przepustnicy pojazdu.